Keskiviikkona 13.1.2016

6 parasta chat-palvelua verkkosivuille – osa 2

Chat-palveluja on sadoittain, mutta joukossa on paljon bugisia tai muuten vain kökön näköisiä, joita ei voi tuunata haluamakseen tai joista ei löydy perusominaisuuksia kummempaa. Mitkä chat-palvelut ovat laadukkaita, mikä kannattaa ottaa verkkosivuille käyttöön? Lue tästä lisää.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 8 vuotta sitten.

Interaktiivisen verkkosivun valttina toimii hyvin chat-palvelu, ainakin silloin jos asiantuntija on enimmäkseen netissä läsnä. Dudella livechatista on ollut merkittävää hyötyä kävijöille sekä esimerkiksi asiakaspalveluakanavana vanhoille asiakkaille.

Kirjoitin vajaa vuosi sitten aiheella 6 parasta chat-palvelua verkkosivuille, jossa kartoitin erilaisia kotisivuille käytettäviä chat-palveluja. Kyseinen artikkeli on yhä ajan tasalla, mutta netti- ja teknologiahipsterinä etsin aina vain paremman toivossa uusia palveluita, joita voisi ottaa käyttöön, vaikka olemmekin olleet tyytyväisiä Zopimiin. Testissä on ollut taas useampi palvelu, joten päätin jälleen esitellä muutamia.

Chat-palveluja on sadoittain, mutta joukossa on paljon bugisia tai muuten vain kökön näköisiä, joita ei voi tuunata haluamakseen tai joista ei löydy perusominaisuuksia kummempaa. Koska haluan vain laatua, en edes lähde listaamaan kuin niitä, joita koin edes jossain määrin pidemmän rämppäämisen arvoisina.

Olark

Olarkissa on ilmainen 14 päivän kokeilujakso, sen jälkeen kuukausihinnat alkavat kympistä aina satoihin euroihin asti. Käyttäjätiedoissa kysytään mm. aikavyöhykettä. Sivusto on raikas, mutta samalla jotenkin sekava. Asetuksista löytyy tutun näköisiä toimintoja, eli nopeita erilaisia valittavissa olevia teemoja, mitä viestejä chatissa näkyy kävijälle, mitä otsikkoja näkyy kun on paikalla, poissa ja niin edelleen.

Screenshot 2016-01-07 19.38.07

Halvimmassa paketissa ei ole mm. CSS-muokkainta, käyttäjätietojen kyselyä ennen chattia, eikä CRM-integraatioita.

Chattiboksi on todella simppeli, vähän liiankin simppeli omaan makuun. Kehittäjänäkökulmasta on hyvä juttu, että vaikka CSS-muokkainta ei peruspaketilla saa, javascript tulostaa HTML:n suoraan sivulle siten että sitä pääsee kuitenkin muokkailemaan vapaasti miten päin tahansa oman sivuston CSS-tiedoston kautta. Liekö tarkoituksellista, mutta taitojen puitteissa Olarkissa on siis aika vapaa muokattavuus, esim. selectoreiden kautta. Miinuksena hinnat ja maksumuurit, sillä edes pronssitasolla ei saa chattia piiloon offline-tilassa, vaan siihen täytyy ostaa kalliimpi paketti.

Screenshot 2016-01-07 19.43.11

Hyvännäköinen ja helppokäyttöinen hallintapaneeli
CRM-integraatiot
CSS-muokattavuus
Toimii selaimella
Kallis ominaisuuksiin nähden
Ei automaattisia viestejä
Ei mobiilisovelluksia, eikä työpöytäsovelluksia
Turhan pelkistetty
Ei kävijätietoja

Hinta: 10-299 € / kk

Olarkilla on myös ilmainen plani, mutta se sisältää vain 20 chattia per kuukausi. Tyylikäs ja simppeli, mutta hintaan nähden ei parhaasta päästä. Esim saman hintainen Zopim pieksää Olarkin sata nolla.

Tsekkaa Olarkin kaikki ominaisuudet

Smartsupp

Smartsupp kiinnitti huomioni selkeällä käyttöliittymällään ja muokattavuudellaan. Äkkiseltään palvelu on tosin täydellinen Zopim-ripoff, sillä ulkonäkö on hämäävän samanlainen. Tähän mennessä Smartsupp on edullisimmasta päästä ja muokattavuudessaan aivan kurko hintaansa nähden. Palvelu erottuu kilpailijoistaan siinä, että siihen sisältyy mm. Hotjar-tyyppinen kävijän toimien nauhoitus (mihin liikuttaa hiirtä jne).

Screenshot 2016-01-07 21.00.25

CSS:ää ja javascriptiä pystyy muokkaamaan sen verran hyvin, että chatista saa juuri sellaisen kuin haluaa. Paneeli muistuttaa Zopimia ja on jopa vieläkin selkeämpi. Smartsuppillakaan ei ole suoraa appsia, mutta Macissa Fluidilla saa kätevästi sovellusikkunan luotua aivan kuten Zopimissakin.

Kehittäjän näkökulmasta muokattavuus on tässä tähän mennessä parhaimmasta päästä ja lisäksi heiltä löytyy tuki XMPP-pohjaisille Jabber-pikaviestimille. Satun nimittäin käyttämään gtalk-jabberia Bitlbeessä ja puhelimessa, eli voin vastailla chatviesteihin muustakin kuin Smartsuppin omasta härpäkkeestä, esimerkiksi tien päältä mobiilisovelluksella. Jabber-tukea en ole nähnyt kenelläkään muulla.

Screenshot 2016-01-07 20.36.36

Lähes täydelinen ulkonäön muokattavuus
Rajapinta (API)
Kattavat kävijätiedot
Kävijätilastot
Kävijän nauhoitustoiminto
Google Analytics -integraatio
Edullinen
Automaattiset viestit
XMPP/Jabber-tuki
Toimii selaimella
Ei suomenkieltä (osa viesteistä tosin muokattavissa)
Ei työpöytä- tai mobiilisovellusta, kaikki tapahtuu selaimen kautta

Hinta 0-19 € / kk

Huvittavaa hinnastossa on se, että jos ostaa 19 € / kk maksavan pro:n, saa shotin Slivovicaa kun käy kehittäjän toimistolla Tsekeissä. Mikäs siinä.

Hinnat eivät tosiaan päätä huimaa ja ilmaisessakin versiossa ainoa ”miinus” on se että chat-historiaa säilytetään 14 päivän ajan, muuten käyttö on jokseekin rajatonta. Kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.

Tsekkaa Smartsuppin kaikki ominaisuudet

Intercom Acquire

Intercom on käyttöliittymältään ja UX-suunnittelultaan ehkä mielyttävimmästä päästä mitä on tullut vastaan. Trialia pääsee räpläämään helposti, mutta käytännössä pääsee testailemaan vasta kun antaa luottokortin tiedot, joten tämä esittely jää tässä vähän lyhyenläntäksi.

Screenshot 2016-01-07 20.39.06

Intercomilla on laajempiakin asiakashankinta- ja liidipalveluita, mutta chat-palvelun nimi on Acquire. Kyseessä on paljon tavoitteellisempi ja markkinoinnillisempi väline taka-ajatuksena kuin pelkästään chat. Palvelu on äkkiseltään vähän vaikea omaksua ja hinta on kallis.

Harmillinen asia on tosiaan hinta. Pienelle yritykselle lähtöhinta 49 € / kk on melko suolainen. Kynnystä lisätään ilmaisella kokeiluajalla, joka kuitenkin vaatii kortin tiedot ensimmäisenä. Käyttöliittymä on selkeä, mutta palvelusta on silti vaikea saada koppia kevyellä tutustumisella.

Screenshot 2016-01-07 20.43.24

Intercom väittää, että heidän palvelunsa on parempi kuin livechattien muu homogeeninen massa, sillä he pyrkivät ”Messenger”-tyyppiseen ratkaisuun. Kiinnostavaa settiä heidän blogissaan. En ihan täysin allekirjoita tätä näkökulmaa, sillä chat on chat, puhui siitä messengerinä tai ei. Lisäksi on verkkosivuston ylläpitäjästä kiinni kuinka hyvin hän osaa olla paikalla.

Tyylikäs käyttöliittymä
Reaaliaikaisempi kuin livechat (messenger-näkökulma)
Laadukas vaikutelma
Automaattiset viestit
Vahva liidigeneraattori/markkinointityyppinen näkökulma
Toimii selaimella
Kallis ominaisuuksiin nähden
Kokeilujakso vaatii kortin tiedot

Hinnat: 49-664 € / kk

Hyvännäköinen palvelu, joka varmasti sopii laajempaan laajempiin markkinointi- ja liidinkeruutarpeisiin isoille yrityksille.

Tsekkaa Intercomin kaikki ominaisuudet

Giosg

Suomalainen Giosg on tullut moneen otteeseen vastaan ja sitä on kehuttu parhaana. En ole kuitenkaan ollut vakuuttunut oletuskäyttöliittymästä ja mainostetuista toiminnoista. Hinnatkin ovat peruschattipalvelua korkeampia.

Ensikirjautumisella palvelu on omaan makuuni sekava, koska toimintoja täytyy etsiä, eikä riittäviä tutoriaaleja löydy suoraan kirjautumisen jälkeen. Palvelun pitäisi olla suomeksi, mutta silti iso osa on englanniksi kirjoitettu.

Screenshot 2016-01-07 21.10.39

Kaikenlaista kilkettä on vähän liikaakin ja toiminnot hankalasti aseteltu. Säännöt -toiminto tuntuu olevan kova juttu, mutta niitä ei välttämättä pienempi perusyritys tarvitse tai osaa käyttää – tokko isompikaan. Jopa minä teknisenä ihmisenä skippasin Säännöt kokonaan.

Screenshot 2016-01-07 21.11.41

Palvelu kertoo olevansa kehittäjäystävällinen, mutta APIsta en löytänyt tarkkaa dokumentaatiota ollenkaan. Giosgissa on hyvät muokkaustoiminnot WYSIWYG-tyyliin ja CSS:ää pääsee syöttämään suoraan palvelussa. Kehittäjän näkökulmasta ei pääse kuitenkaan .dev-osoitteessa testaamaan sillä Giosg vaatii yhteyden livesivustolle, lisäksi koodia on aina kaikista kivoin syöttää oman sivuston puolelta.

Screenshot 2016-01-07 21.17.09

Palvelu on varmasti monelle näppärä, mutta toiminnoiltaan ja oletuskäyttöliittymältään ei ole muita vakuuttavampi ja jos kustomointiominaisuuksia haikailee niin joutuu maksamaan 149 euroa joka kuukausi, joka on monelle liikaa.

Niputan toisen suomalaisen, nykyään Elisan omistaman Livezhatin tähän samaan kategoriaan, kokemus jää hämmentäväksi ja niukaksi. Valmisteemoja ja ominaisuuksia löytyy, mutta ei ole vain käytettävimmästä päästä, eikä hinnat ole linjassa laatuun ja toimintoihin verrattuna muihin vastaaviin palveluihin. Livezhatilla on esimerkiksi ”starttipaketti” 999 euroa ja muuten hinnat pyörivät 24,90 ja 373,50 euron kuukausikulun välillä. Se on päälle napsautettava chat verkkosivuille, come on.

Hinnat: 39-149 € / kk

Suomalainen
Kattavasti toimintoja
Toimii selaimella
Kallis
Käyttöliittymä
Kehittäjäystävällisyys

Tsekkaa Giosgin kaikki ominaisuudet

Chatlio

Chatlio tuo chatteihin vihdoin uudenlaisen lähestymismallin. Slack on lyönyt firmoissa läpi sisäisenä kommunikaatiokanavana ja Chatlio on lähtenyt hyödyntämään Slackia myös verkkosivun chattikanavana. Kävijöistä näkyy tiedot halutulla kanavalla ja uudet chatit menevät omaan kanavaansa. Kanavat jäävät näin ollen kätevästi talteen logiin. Slackin saa joka laitteelle ja koska itse käytän Slackia IRCissä, saan myös logit helposti ulos.

Screenshot 2016-01-07 23.44.40

Toimintoja on niukasti, mutta oikeastaan juuri tarpeeksi. Chatin ulkoasua saa muokata CSS:llä mielin määrin ja tekijät kertovatkin että sitä ei ole missään vaiheessa tarkoitus rajoittaa, eikä se ole lisäpalvelu kuten muilla. Kävijätiedot näkee riittävän hyvin, eli sijainnin, selaimen, IP:n sekä millä sivulla kävijä on. Tilastoja Chatliolla ei ole, mutta se on ymmärrettävää kun kyseessä on Slack-botti.

Toisaalta on hieman nihkeää, että slack täyttyy chat-kanavista ja sotkevat muuta Slack-näkymää. En ole ihan varma pidänkö ajatuksesta pitkällä tähtäimellä. Hinta kirpaisee, mutta toisaalta kuukauden ajan saa kokeilla mielin määrin.

Pidän Chatliossa siitä, että se on todella kehittäjäystävällinen. Chatlion sivuilta suora lainaus:

Full control: Customize the CSS!
We at Chatlio believe you should be able to fully customize the look and feel of your widget. Feel free to inspect and override our default Chatlio CSS styles with your own customizations.

We believe having the option for full customization is core to making Chatlio feel like a part of your site. A word of caution though, while we try to not change our markup and styles, there could be a future change to Chatlio markup that could break some of your customizations.

Mikään muu palvelu ei oletuksena lupaa täyttä kustomointia näin avoimesti. On mukavaa kuulla, että Chatlio ei näe tätä ”lisäarvona” vaan pitää sen itsestäänselvyytenä pakettiin kuuluvana asiana. Way to go Chatlio!

Tyylikäs ja helppokäyttöinen käyttöliittymä
Slack kommunikointikanavana
Tuki rajattomille käyttäjille
Kehittäjäystävällisyys, täydellinen CSS-muokattavuus
Kävijätiedot
Kallis hinta pelkästä Slack-kanavasta

Hinta: 49 € / kk

Jos Slack on yrityksessä kovassa käytössä, Chatlio on harkkinan arvoinen valinta.

Tsekkaa Chatlion kaikki ominaisuudet

Chatra

Chatra on uusimpia tulokkaita ja chat-palveluista tällä hetkellä kaikista kilpailukykyisin, innovatiivisin ja uskallan väittää että hinta-laatu-suhteeltaan paras. Palvelu markkinoi itseään lausahduksella live chat software done right.

Ilmaisessa versiossa on melkein kaikki mitä muillakin, mutta kävijätilastoista täytyy maksaa. Käyttöliittymä on intuitiivinen ja selkeä ja rekatessa tietää heti mitä lähtee tekemään. Chatralta löytyy oma sovellus ainakin Macille, Androidille ja iPhonelle ja mikä parasta, Slack-integraatio. Integraatiota löytyy lisäksi mm. Help Scoutiin ja Shopifyyn ja webhooks-tuki on olemassa. Millään muulla palvelulla ei ole tullut vastaan näin laajoja integraatioita, eikä oman sovelluksen lisäksi Slack-integraatiota. Dude käyttää Slackia, joten tämä on erittäin mukava yllätys.

Screenshot 2016-01-11 19.59.47

Chatran käyttöliittymä taas on lähes suora kopio Slackista väreineen päivineen. UI on kuitenkin tyylikästä katseltavaa ja sopivan yksinkertaista ja selkeää. Ilmaisessa versiossa saa melkein kaikki mitä normipulliainen tarvitsee, mutta jos esimerkiksi haluaa kikkailla Javascript API:lla tai integroida chatin Slackiin, joutuu maksamaan. Myös statseista (millä sivulla kävijä on ja kuka sivuilla vierailee) joutuu maksamaan jäsenyyden. Hinta on kyllä huokeat vähän päälle kahdeksan euroa kuukaudessa, eikä lisäpaketteja ole.

Screenshot 2016-01-13 09.15.35

Muihin verrattuna Chatrassa ei näe kuinka monta kävijää sivuilla on parhaillaan, eikä itse voi aloittaa keskustelua ennen kävijää. Toisaalta oman kokemukseni mukaan jos itse kyselee kävijöiltä turhia, he usein poistuvat sivuilta välittömästi. Harva tykkää ponnahtavista ikkunoista ja häirinnästä kesken selaamisen. Lisäksi tilastointi ja reaaliaikaiset kävijätiedot eivät välttämättä edes kuulu chattiin, niitä pääsee aina tarkastelemaan Google Analyticsin tai muun vastaavan kautta. Hyvä vaan että ei ole liikaa ylimääräistä tilpehööriä. Chat on chat.

Chatra tekee sen mitä pitääkin ja tekee sen loistavasti. Eri tilanteissa ponnahtavia automaattisia keskustelunaloituksia on kuitenkin näppärä tehdä Chatran avulla, esim. jos kävijä jää jumittamaan etusivulle tai on vieraillut viidettä kertaa samalla sivulla.

Screenshot 2016-01-13 09.20.32

CSS-muokattavuutta ei ole, mutta Javascript-apilla voi tehdä esim. oman painikkeen tai custom-elementin, josta chat-avautuu. Värejä on valittavissa kattavasti ja muokattavuuden puuttuminen ei sinänsä haittaa, koska chat on laadukkaan näköinen. Näkymistä voi valita vimpaintyyppisen (perinteinen alalaidassa) tai omaan elementtiin upotus. Tällä tavoin voisi esimerkiksi kehitellä oman painikkeen, jota klikkaamalla aukeaisi esimerkiksi kokoruudun ikkuna. Vaihtoehtoja siis jo löytyy pelkästään rajapinnan kautta, joten varsinaiselle CSS-muokattavuudelle ei ole välttämättä tarvetta. Palvelu on toisaalta alussa ja kehittyy tiuhaan, joten laajempia kehittäjäominaisuuksia saattaa olla tiedossa.

Jos maksat toisesta chat-sovelluksesta, Chatra lupaa antaa ilmaisen käyttöajan siihen päivään asti mihin nykyinen chat-sopimus on maksettu, jos lähettää kuitin maksusta sähköpostitse. Aika killeriä, minä ainakin olen myyty.

Selkeä ja helppokäyttöinen käyttöliittymä
Kattavat integraatiot
Slack-tuki
Rajapinta (Javascript API)
Edullinen, loistava hinta-laatu suhde
Valittavissa usammasta väriteemasta
Mac-sovellus
Mobiilisovellukset (Android, iPhone)
Useamman käyttäjän tuki
Automaattiset viestit, säännöt
Toimii selaimella
Ei suomenkieltä (osa viesteistä muokattavissa ja kielituki on tulossa)
Ei kävijätilastoja, ei reaaliaikaista kävijöiden seurantaa
Ei CSS-kustomointia
Ei kunnollista useamman sivuston tukea

Rekisteröidy Chatraan tästä

+1! Crisp

Tammikuun lopulla 2016 löytyi vielä yksi uutuus-chatpalvelu. Ensimmäisenä Crispissä osui silmään se, että vaikka sivut ovat englanniksi, chat on omalla kielellä! Palvelu siis näyttää chatin sillä kielellä kuin kävijä selaa nettiä, eli jenkit näkevät chat-boksin englanniksi. Erittäin kätevää!

Screenshot 2016-01-27 11.02.35

Crisp vaikutti heti alusta asti laadukkaalta palvelulta. Mikä hämmästyttävintä, palvelu väittää olevansa Forever free, ikuisesti ilmainen. Crispillä on myös tili Githubissa, eli open sourcea on tiedossa, vaikka päälähdekoodi ei näkyvissä olekaan Tawk.to:n tapaan.

Screenshot 2016-01-27 11.20.46

Chat-palvelussa suomenkielen lisäksi yllättää muokattavuus. CSS:ää pääsee vapaasti muokkaamaan omilla sivuillaan, sillä scripti tulostaa kaiken HTML-koodiin. !important on pakollinen paha ja selector-osaamista tarvitaan, mutta asiantuntijalle muokattavuus on täydellistä. Palvelussa näkee reaaliaikaiset vierailijat ja chatin voi aloittaa kenen kanssa tahansa. Ainoana miinuksena ominaisuuksien vähyys, mutta joskus se on plussa.

Crisp erottuu muista chat-palveluista siinä, että heillä sähköpostin antaminen hakee automaattisesti Gravatarista käyttäjätiedot, jos sellaiset löytyy. Lisäksi Crisp lähettää kävijän sähköpostiosoitteeseen koosteen käydystä keskustelusta sekä ilmoitukset siitä kun asiakaspalvelija on taas paikalla. Lisäksi mahdollista on lähettää tiedostoja. Tämä toiminto on tullut vastaan ainoastaan Zopimissa aiemmin (kooste edellisessä chat-bloggauksessa). Näppärää.

Selkeä ja helppokäyttöinen käyttöliittymä
Mac-sovellus
Reaaliaikainen kävijäseuranta
Ilmainen!
Väriteemat
Suomenkielinen
Käyttäjän geolokaation mukaan kielen tunnistus
Useamman käyttäjän tuki
Useamman sivuston tuki, mahdollista lisätä rajattomasti saitteja
Automaattiset käyttäjätiedot Gravatarista
Hyvät poissaoloindikaattorit ja oletusviestit
Täydellinen CSS-kustomointi sivuston puolelta
Tiedostojen lähetystoiminto
Toimii selaimella
Ei APIa toistaiseksi
Ei automaattisia viestejä
Ei mobiilisovelluksia (sivuston mukaan tulossa pian)

Rekisteröidy Crispiin tästä

Chatra ja Crisp ovat Dudella testissä alkuvuodesta 2016, jompi kumpi jää varmasti käyttöön.

Loppusanat

Siinäpä taas 6 seuraavaa chat-palvelua ja yksi uusi tulokas (27.1.2016). Edelliset kuusi ovat yhä päteviä ja jatkuvasti kehittyviä, joten ei muuta kuin kokeilemaan.

Toivon että tällaisen ympäripyöreän katsauksen myötä saat jonkinlaisen kuvan siitä, millainen chat-palvelu sopii sinun verkkosivuillesi parhaiten. Pistä ihmeessä kommenttia (tai chattia!) jos pidit, tai olet löytänyt jonkin vielä paremman vaihtoehdon.