Maanantaina 23.2.2015

6 parasta chat-palvelua verkkosivuille

Chat-palvelu verkkosivuilla on hyödyllinen väline asiakashankintaan ja asiakaspalveluun. Tässä kirjoituksessa on kartoitettu kymmenen erilaista chat-palvelua plussineen ja miinuksineen.

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 9 vuotta sitten.

Huom! Tsekkaathan myös uudemman kirjoituksen, 13. tammikuuta 2016 julkaistun 6 parasta chat-palvelua osa 2 sekä 28.1.2016 Paras chat-palvelu yrityksille.

Chat-palvelujen tarjonta on räjähtänyt viime aikoina. Olen tutkinut chat-palveluja läpi ja todennut, että niitä löytyy ominaisuuksiltaan yksinkertaisista CRM:ää vastaaviin sekä hinnoiltaan ilmaisesta kymmeniin ja aina satoihin euroihin kuussa maksaviin vaihtoehtoihin. Mistä tietää mikä on hyvä ja mistä kannattaa maksaa? onko ilmainen mistään kotoisin? toivottavasti tämä kirjoitus antaa osviittaa.

Chat on sivustolla ihan pätevä tapa ei pelkästään saada kävijöitä kiinni, vaan myös seurata livenä paljonko sivustolla ramppaa porukkaa. Muunmuassa Google Analyticsissäkin on reaaliaikaisten käyttäjien tuki, mutta sitä ei jaksa pitää koko ajan auki. Chat-sovellusta taas pitäisi pitää auki, jotta olisi paras mahdollinen saatavuus ja reaaliaikainen kävijöiden ”kyttäys” tulee ikään kuin luonnostaan mukana. Chatin kautta kävijät eivät ole enää sitä harmaata massaa kuukausiraporteissa, vaan oikeita ihmisiä, joiden kautta huomaa mikä omilla sivuilla toimii ja mikä ei.

Tawk.to

Törmäsin Tawk.to-livechattiin Google Playn kautta selatessani samankaltaisia sovelluksia. Palvelu on täysin ilmainen ja sen saa verkkohallinnan lisäksi Androidille, iPhonelle. Palvelussa on paljon hyvää ja ilmaiseksi se on todella laaja. Päänäkymässä näkee kätevästi kaikki tärkeät tiedot ja uutta muihin palveluihin verrattuna on esimerkiksi tilastot palaavista kävijöistä ja itselle tiedoksi saatavuudesta.

Screen Shot 2015-02-22 at 19.07.14

Ensimmäisenä hätkähdytti palvelun ilmaisuus. Tawk.to vastaa usein kysytyissä kysymyksissä saavansa liikevaihtonsa tarjoamalla live-vastauspalveluita tietyille asiakasryhmille ja näin ollen pystyvät tarjoamaan palvelua kaikille ilmaiseksi. Jää nähtäväksi tuleeko jotain maksullista jatkossa, nyt näyttäisi ainakin siltä että palvelussa ei maksa mikään. Papukaijalogo on sympaattinen. Palvelu on tällä hetkellä beta, joten muutoksia on syytä olettaa.

Tawk.to saa erityisesti Android-sovelluksestaan kiitosta.

tawkto

Hyvännäköinen ja helppokäyttöinen hallintapaneeli
Tilastoinnit
Täysin ilmainen kaikilla ominaisuuksilla – ei kuukausimaksuja
Paljon ominaisuuksia
Muokattava chat-ikkuna teksteineen
Ei rajoitettu sivustomäärää
Ei rajoitettu käyttäjämäärää
Eri sivuille saa erilaisen chatin eri asiakaspalvelijalle (mahdollistaa esim. kamppissivujen omanlaisensa chat-palvelun)
Näkee käyttäjän tiedot, millä sivulla kävijä on ja chat-ikkunan avaamisen ja kirjoitukset reaaliajassa (jopa kun tekstiä pyyhitään pois)
Android- ja iPhone-sovellukset
Automaattiset vastaukset ja pikaviestit
Mahdollisuus antaa häiriköille porttikielto
Suomeksi
Mac-sovellus
Toimii selaimella
Kehittäjän näkökulma: Ulkonäöstä muokattavissa vain värit ja koko – ei pysty 100% kustomoimaan sivuston näköiseksi

Screen Shot 2015-02-22 at 19.42.03

Hinta: Ilmainen

Tähän hintaan ja näillä ominaisuuksilla suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, jos ominaisuudet ja tyyli miellyttävät. Ei pöllömpi vaihtoehto.

Tsekkaa Tawk.to:n kaikki ominaisuudet

Tidio Chat

Tidion Chat on ehkä kaikista tyylikkäin kokonaisuus, jota olen kokeillut. Jopa typografiaan on panostettu ja fonttina toimii mahtava Titillium Web.

Screen Shot 2015-02-22 at 19.57.29

Joku aika sitten Chat maksoi vain kertamaksun verran, eikä kuukausimaksuja peritty, mutta nykyisin palvelu maksaa heillä kympin kuussa. Ilmainen versio on säilytetty, mutta tukee vain yhtä käyttäjää ja chattia, eikä esimerkiksi mobiilisovelluksia pysty asentamaan ilman Pro-versiota. Pro-versiosta ei ole kokeiluversiota saatavilla.

tidio-chat

Tuki monikielisille sivustoille
Mahdollisuus vaihtaa ulkonäöstä värejä
Näkee käyttäjän tiedot, millä sivulla kävijä on ja chat-ikkunan avaamisen ja kirjoitukset reaaliajassa (jopa kun tekstiä pyyhitään pois)
Responsiivinen
Android- ja iPhone-sovellukset
Automaattiset vastaukset ja pikaviestit
Yksinkertainen ja helppokäyttöinen
Oletuksena tosi hyvännäköinen sivuilla, laadukkaamman oloinen ulkonäöltään kuin muut Chat-palvelut
Toimii selaimella
Kehittäjän näkökulma: Ulkonäöstä muokattavissa vain värit ja koko – ei pysty 100% kustomoimaan sivuston näköiseksi
Ei Mac-sovellusta ilmaisessa versiossa
Ei minkäänlaista tilastointia
Buginen
Niukat toiminnot muihin verrattuna

Screen Shot 2015-02-22 at 19.58.51

Hinta: 0-10 $ / kk

Tyylikäs ja helppokäyttöinen chat, jota suosittelen lämpimästi, jos ei tarvitse muuta kuin simppelin toiminnon kävijöiden kanssa chattailyyn.

Tsekkaa Tidio Chatin kaikki ominaisuudet

PureChat

PureChat on yksi edullisimmista vaihtoehdoista. Ilmaiseksi (Pure simplicity) saa melkein kaikki mitä maksullisessakin (Pure awesome) ja sekin on vain viisi dollaria kuukaudessa.

Eniten palvelussa nyppii se, että suoraan ei pääse kirjoittamaan vaan täytyy painaa ”Lähetä chattauspyyntö”-nappia ja kirjoittaa oma nimi. Tämä jotenkin luo sellaisen vaikutelman, että pitää jotenkin jonottaa eikä pääsisi heti chattailemaan. Edes asetuksista ei pääse tätä muuttamaan. Chatin pitäisi olla mahdollisimman vaivaton ja nopea käyttää ilman lisästeppejä, joten tämä on iso miinus.

Screen Shot 2015-02-22 at 20.48.36

Ulkonäköä pystyy muokkaamaan yhden värin verran. Kuvan pystyy lisäämään Chat-ikkunaan ja tekstit pystyy muuttamaan, mutta esimerkiksi suomen kielen tukea ei ole ja suurin osa jääkin käyttöliittymästä englanniksi.

Screen Shot 2015-02-22 at 20.50.44

Kartta ei muuten osannut paikallistaa minua Jyväskylään. Monesti menee sentään samalle tai viereiselle paikkakunnalle, mutta että Helsinkiin asti.

pure-chat

Erillinen chat-sivu, esim. kampanjoille
Edullinen
Tekstiviesti-tuki (tosin kuka niitä enää käyttää?)
Raportit
Android- ja iPhone-sovellukset
Toimii selaimella
Vähän ominaisuuksia
Ei minkäänlaista kävijäseurantaa
Ei tilastoja, vain niukat tilastot chateista
Ei suomen kieltä
Niukasti muokattava ulkonäkö
Ei kokeiluversiota

Screen Shot 2015-02-22 at 20.57.29

Hinta: 0-5 $ /kk

Edullinen vaihtoehto, jota kannattaa harkita. En kuitenkaan pitäisi ykkösvaihtoehtona.

Vieraile PureChatin sivuilla

FireHose Chat *

FireHosella on tyylikkäät sivut ja mukavan rento viesti – usein kysytyissä kysymyksissä on mm. Why am I so darn good looking? – You were just born that way. Sivusto, joka saa hymyn huulille on aina hyvä merkki.

Screen Shot 2015-02-22 at 21.34.58

FireHose vaikuttaa kokonaisvaltaiselta sovellukselta, mutta on melko rajattu tiettyihin toimintoihin. Kyseessä on kuitenkin melko uusi palvelu, joten eiköhän kehitystä tapahdu. Pidän yksinkertaisuudesta, mutta tämä on ehkä vähän liiankin simppeli. Mac-sovelluksesta silti iso plussa.

firehose

Tyylikäs
Yksinkertainen ja helppokäyttöinen
Vapaa Chat-boksin ulkonäön tuunaaminen CSS:ään asti (Premium)
PUSH-viestit – chat-pyynnöistä ilmoitukset, vaikka ei olisi paikalla
Älä Häiritse -aikojen syöttäminen
Useamman käyttäjän yhtäaikainen tuki – mahdollista nähdä kerralla kaikki käyttäjät ja chatit
Raportit
Mac-sovellus
Android- ja iPhone-sovellukset
Toimii selaimella
Vähän ominaisuuksia
Ei tilastoja
Liian simppeli – Chat-ikkunasta puuttuu kasvokuva-mahdollisuus
Ei kokeiluversiota Premiumista

Screen Shot 2015-02-22 at 23.48.47

Hinta: 0-14.99 $ / kk

Hyvä vaihtoehto, jos ei tarvitse muuta kuin chatin kävijätiedoilla varustettuna.

* Palvelu on lopettanut toimintansa.

Zopim

Duden valinta, Zopim on ollut näistä pisimpään käytössä ja palvelua kävinkin jo hieman läpi kirjoituksessani ”Kuumimmat työkalut sivuston kävijöiden seurantaan”. Zopim onkin yksi suosituimmista Chat-palveluista tällä hetkellä. Zopimin chat on loistava monestakin syystä.

Screen Shot 2015-01-12 at 13.28.52

Reaaliaikaisista kävijöistä näkee monenlaista dataa ja itseäni kiehtoo erityisesti Zopimin tapa näyttää kävijät parillakin eri tavalla. Perinteisempää haikailevat näkevät kävijät normaalisti listassa kuten muillakin sovelluksilla kun taas Visualization-näkymä näyttää kävijät kätevinä palloina. Palloista ei tule sellaista fiilistä että kävijät olisivat vain jotain dataa tai massaa tuolla jossakin, vaan oikeasti ihmisiä.

Screen Shot 2015-02-23 at 00.43.27

Zopimin pystyi aiemmin lisäämään pikaviestimiin, kuten Google Talkiin ja Skypeen ja se olikin alunperin syy miksi Zopimista kiinnostui. Google ja Microsoft eivät kuitenkaan olleet halukkaita jatkamaan tukea ja homma kuivui kasaan. Onneksi Zopimin ohjauspaneeli on sen verran hyvä ettei muita integraatioita oikeastaan tarvitse.

Täysi suomen kielen tuki (ei pelkästään Chat-ikkunassa vaan myös hallintapaneelissa)
Visuaalinen tapa näyttää sivustolla olijat palloina
Useamman käyttäjän (”agentin”) tuki
Tuki tiimeille
Tilastot ja analytiikat
Automaattiset vastaukset ja pikaviestit
Mahdollisuus antaa häiriköille porttikielto
Laajat muokkausmahdollisuudet
Automaattinen poissaolotila; jos ei kerkiä katsoa chattia hetkeen niin merkitsee automaattisesti poissaolevaksi
Kehittäjien API (rajattu). Laajentaa mahdollisuuksia muokata sivustolla näkyvää chat-laatikkoa
Ilmaista kokeilla maksutta 14 päivää
Android- ja iPhone-sovellukset
Tiedoston lähettäminen asiakkaan ja asiakaspalvelijan välillä (advanced plan)
Toimii selaimella
Ajoittain hieman buginen Android-sovellus
Ei Mac-sovellusta – tosin Zopimilla on ohjeet sovellusikkunan luomiseen Windowsille ja Macille
Ei pysy syncassa, jos kirjaudut sisään toisella selaimella/appsilla, kirjaudut ulos toisesta

Hinta: 0-20 $ / kk

Zopim on tämän hetken kattavimpia chat-sovelluksia. Suosittelen lämpimästi. Ilmaisessa pystyy chattaamaan vain yhdell kerrallaan, joten suosittelen vähintään basicia ($11.20/kk), jolla chattien määrä on rajaton. Kehittyneessä ($20.00/kk) saakin sitten analytiikat ja loputkin toiminnot auki.

Kokeile Zopimia

JivoChat

JivoSiten tarjoama JivoChat poikkeaa tyylikkäällä ulkonäöllään ja parilla killeriominaisuudella. Tässä chatissa poikkeuksellista on mm. mahdollisuus lähettää tiedostoja kävijälle, kävijällä mahdollisuus soittaa suoraan puhelimeen chatin luuria painamalla, mutta sitten taas toisaalta värivalinnat ovat nihkeät ja kävijäseurantaa ei juuri ole.

Screen Shot 2015-02-23 at 00.23.29

Mac-sovellus on ensimmäinen oikeasti mukava käyttää ja toimiva. Popup-ikkuna näkyy skypemäisesti alalaidassa ja chatteihin on helppo tarttua.

jivochat

Mahdollisuus soittaa puhelimeen suoraan chatista
Hyvä Mac-sovellus
Suomen kielen tuki
Näkee käyttäjän tiedot, millä sivulla kävijä on ja chat-ikkunan avaamisen ja kirjoitukset reaaliajassa (jopa kun tekstiä pyyhitään pois)
Kehittäjän näkökulma: Salattu selaaminen (SSL) -tuki
Android- ja iPhone-sovellukset
Kehittäjien API (rajattu). Laajentaa mahdollisuuksia muokata sivustolla näkyvää chat-laatikkoa
Tiedoston lähettämistoiminto ylläpidosta chattaajalle
Työntekijöiden ajankäyttöseuranta
Useamman sivuston tuki
14 päivän ilmainen kokeilu
Toimii selaimella
Ei kävijäseurantaa, ei näe ketä sivuilla on juuri nyt – vain ilmoitukset uusista chateista
Ei kävijätilastoja – vain tilastot chateista
Valittavissa vain muutama värivaihtoehto muuten loistavista muokkausmahdollisuuksista huolimatta

Hinta: noin 15 € / kk

Helppokäyttöinen ja ominaisuuksiltaan kattava. Jos ei ole tarvetta reaaliaikaiselle kävijäseurannalle ja hyvä, kattava Chat-palvelu muutamalla värillä riittää, suosittelen lämpimästi.

Kokeile JivoChatia

Muut vaihtoehdot

Yllä esiteltynä tarkemmin kuusi parasta, mutta tässä vielä joitakin vaihtoehtoja, joita en ole testannut:

Loppusanat

Chat-palvelulle löytyy yrityksissä montakin käyttötapaa. Chat on vain yksi tapa ottaa yhteyttä ja yleensä suosittu, koska kävijä on nakutellut tiensä Googlesta tai muualta sivuille jo valmiiksi, joten on luontainen jatkumo kirjoitella helppoon chattilaatikkoon jo sivuilla, sen sijaan että tarvitsisi avata sähköpostiohjelma tai puhelin. Lisävaihe on aina lisää ajatustyötä ja asiat pitää nykyaikana tehdä helpoksi.

Verkkokaupoissa asiakaspalvelu on kullanarvoisen tärkeää yrityksen jatkuvuudelle ja siellä Chat on eritysesti edukseen, mutta haluaisin nähdä enemmän livechatteja tavallisillakin verkkosivuilla. Yhteydenotto se on pienikin kommentti ja mikä parasta, hyvästä chat-kokemuksesta jää hyvä fiilis, jonka muistaa pitkään jatkossakin.

Jos mahdollista, chattia kannattaa ylläpitää asiakaspalvelua tai markkinointia hoitava työntekijä tai sellainen henkilö, joka muutenkin päivystää koneella/puhelimella pitkin päivää. Jos omaa henkilökuntaa ei ole tähän tarkoitukseen tai itsellä ei aika riitä, kannattaa kokeilla esimerkiksi Finnchatia, joka tuo chattiisi henkilöstön.

Toivottavasti näistä esimerkeistä oli hyötyä ja kysele ihmeessä lisää, jos chatti verkkosivuilla tai chattiin liittyvät asiat jäivät askarruttamaan. Vastaan mielelläni – niin chatissa kuin tämän blogin kommenteissakin.

Tuleeko muita chat-palveluita mieleen? mikä teillä on käytössä?