Maanantaina 15.9.2014

Blogi on yritykselle tärkeä markkinointikanava

Bloggaaminen, tuo minulle niin rakas harrastus. Blogi on sanahirviö, joka itselleni kuvastaa ihan vaan kirjoittamista. Monet ajattelevat bloggaamisen liian vaivalloisena tai vähemmän tärkeänä. Aikaahan tämä touhu saattaa joskus viedä, mutta kun orientoituu kirjoittamaan ajatuksia ylös niin bloggaamisesta voi tulla parhaimmillaan erittäin viihdyttävä asia sekä kirjoittajalle että lukijoille. Bloggaaminen on parasta markkinointia Janne Gylling kirjoitti taannoin […]

Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 10 vuotta sitten.

Bloggaaminen, tuo minulle niin rakas harrastus. Blogi on sanahirviö, joka itselleni kuvastaa ihan vaan kirjoittamista. Monet ajattelevat bloggaamisen liian vaivalloisena tai vähemmän tärkeänä. Aikaahan tämä touhu saattaa joskus viedä, mutta kun orientoituu kirjoittamaan ajatuksia ylös niin bloggaamisesta voi tulla parhaimmillaan erittäin viihdyttävä asia sekä kirjoittajalle että lukijoille.

Bloggaaminen on parasta markkinointia

Janne Gylling kirjoitti taannoin mahtavan kirjoituksen markkinoinnista (josta myös Tolvasen Ville inspiroitui) ja vaikka kirjoitus ei ole tuoreimmasta päästä, en voisi olla enempää samaa mieltä. Kaikki mitä sinä tai yrityksesi teet tai jätät tekemättä on markkinointia. Tämän pidemmälle ei kannata pohtia mitä markkinointi on tai ei ole, mutta jatkan ajatusleikkiä vielä hetken.

”Markkinointi” on minulle melkein yhtä hirveä sana kuin ”verkostoituminen”. Paljon on väännetty kättä siitä mitä koko sana oikeastaan tarkoittaa, vaikka todellisuudessa asia on yksinkertainen. Markkinointi on melkein kaikkea mitä yrityksesi on ja ei ole, tekee ja ei tee, kuten bloggaamistasi, bloggaamattomuuttasi, twettailuasi, epäaktiivisuutta Twitterissä. Puhun nyt pitkälti verkkomaailman yrittämisestä, mutta nykyaikana verkko ja yrittäminen kulkevat käsi kädessä. Enää ei voida vähätellä verkkosivujen, Twitterin tai blogin asemaa ja tärkeyttä.

”Voiko tällaista sanoa?”

Kyllä voi. Monesti kun bloggaa, tweettaa, facebookkaa, linkittää, jakaa, sanoo, ajattelee ”voiko tällaista sanoa?”, ”voinko olla näin hullu?”, ”mitä asiakkaat ajattelevat?”, ”mitä muut ajattelevat?”. Nämä tällaiset ajatukset ja häpeilyt pitäisi heittää romukoppaan. Nyky-yritys ei erotu jos blogissa on sitä perus corporate-diipadaapaa, eikä mitään uskalleta tuoda rehellisesti esiin, edes sellaista josta olisi minulle ja muille hyötyä.

Ville sivusi hiljattain aihetta ja muotoili tämän hyvin kirjoituksessaan ”Muusa”:

Kun kirjoitan nopeasti ja tunteella, onnistun koskettamaan ainakin muutamia lukijoita. Pohtiessani itselleni tai työlleni jotain arvokasta, hiomani timantit menevät useimmiten harakoille. Digiaikana huonot jutut jäävät unholaan ja parhaat kyllä elävät ja ihmiset niitä levittävät. Altista itsesi muiden kannustukselle, vihalle ja kauteudelle. Voimistu välittämään omalla äänellä ja tavallasi niin menestyt löytämällä kaltaisesi ihmiset, asiakkuudet ja yhteisöt.

Jos sivuillasi ei tapahdu mitään etkä bloggaile, se ymmärretään herkästi ulospäin inaktiivisuutena, vaikka niin ei olisi.

Että antaisin asiantuntemustani pois ilmaiseksi?

Turha sitä tietoa on jemmata. Joskus sanottiin että tieto on valtaa. Nyt vallan merkki on se kuinka suuri vaikutus sinulla on.

— Janne Gylling artikkelissaan ”Sisältö on parasta hakukoneoptimointia”

Digiaikana jaettu tieto on sitä oikeaa valtaa. Se että osaat ja jaat oivalluksiasi maailmalle on tärkeää ja kerää usein kiinnostusta ja suosiota. Se että jemmailet tietoa itselläsi ja tarjoat sitä maksua vastaan ei ihan houkuta. Maksumuurien toimimattomuus on tullut todettua jo monta kertaa. Niin ikään avoimen lähdekoodin sovellusten kuten käyttämämme WordPress-verkkosivualustan suosiota ei tarvitse ihmetellä.

Päivittyvä ja hyödyllinen sisältö näkyy parhaiten Googlessa

Hyvät bloggaukset boostaavat sivuston hakukonenäkyvyyttä mahtavasti. Vaikka hakukoneoptimointi sisältää paljon muutakin, kyllä se sisältö painaa kaikista eniten. Unohda hetkeksi teknisyys ja keskity kirjoittamaan, voit yllättyä.

Älä pelkää linkittää, jakaa ja tykätä

Ettäkö ohjaisin tarkoituksella ihmiset pois sivultani? Kyllä vain, sillä nykynetinkäyttäjää et voi hallita. Kävijä voi painaa ruksia syystä, jonka ei tarvitse edes liittyä siihen onko blogissasi tai sivuillasi linkki jonnekin muualle. Olet varmaan samaa mieltä siinä, että netinkäyttäjänä tulee hyvä mieli jos löytää itselleen hyödyllistä sisältöä. Hyödyllisen matskun panttaaminen on kaikista hirveintä, kun joutuu kaivamaan ja googlailemaan aiheeseen liittyvää erikseen.

Mitä tästä opimme?

Ainakin sen, että on huono juttu hylätä blogi moneksi kuukaudeksi (kuten Duden pojat tekivät, ”hups”!), mutta toisaalta stressiä tai paineita kirjoittamisen ei pidä tuottaa. Writer’s block on ihan luonnollinen ilmiö.

Digitalisoitukaa, kirjoittakaa, jakakaa tekstejä ja mielipiteitä, oivaltakaa, oppikaa, hyötykää.